Nyheten ContiSportContact 5 -Säkerhet har aldrig varit sportigare. Med lanseringen av nyheten ContiSportContact5, visar Continental än en gång upp ett nytt däck med högsta säkerhetsnivå. Här toppad med en rejäl dos sportighet och körglädje! Däcket passar perfekt för lite sportigare bilar och SUVar. Under utvecklingsarbetet har Continentals ingenjörer lyckats med att förbättra och förfina däckets egenskaper på en lång rad punkter jämfört med den populära föregångaren ContiSportContact3. Kortare bromssträckor på torra och våta underlag. Fantastiskt grepp och hög säkerhet vid kurvtagning. Lägre rullmotstånd och längre livslängd. Precis styrrespons och härlig körkänsla. Allt detta har till stor del gjorts möjligt tack vare en ny och unik gummiblandning som kallas BlackChili. Blandningen ger däcket och slitbanan väldigt bra kraftöverföringsegenskaper i kombination med ett lågt rullmotstånd. Den nya gummiblandningen ger även däcket en lägre värmeuppbyggnad som i sin tur innebär att däcket får en längre livslängd. Mönsterdesignen med de breda längsgående mönsterspåren kombinerat med de vinklade blocksektionerna ger däcket mycket säkra och stabila köregenskaper på torra vägbanor samt ett bra skydd mot vattenplaning. Vid mer aktiv körning kommer det nya ContiSportContact5 förmedla en mycket bra kontrollkänsla. Vid en punktering kan däck med Run-Flat-system fortfarande leverera stabilitet och komfort en viss sträcka. För att klara detta har däck med SSR (Self-Supporting Run-Flat Tyre) system en gummiförstärkning för att bära upp vikten av fordonet vid en punktering. SSR systemet passar särskilt bra till prestandabilar och även personbilar med kraftfulla motorer och 50 profil eller lägre. Däckets förstärkta sidovägg bär upp bilens vikt och låter föraren säkert manövrera bilen ytterligare 80 kilometer i max 80 km/h. I de flesta fall hjälper detta föraren att ta sig till sitt mål eller annars nästa verkstad eller däckhandlare. SSR-systemet finns både till sommar-, och vinterdäck. Då vissa system som marknadsförs av våra konkurrenter kräver specialfälgar, klarar Continentals alla system av att monteras på alla konventionella fälgar. Detta tar bort behovet av nyinvesteringar av specialfälgar och specialverktyg. SSR eliminerar även kravet på ett reservhjul, som sällan kommer till användning, vilket innebär att bilisten får mer bagageutrymme och lägre bränsleförbrukning. Både SSR- och CSR-systemen fungerar dessutom utmärkt med Continentals konkurrenters däck.
Läs mer om Continental SportContact 5 SSR ( 225/45 R18 95Y XL runflat med fälgskydd MOE )