Egenskaper: Riktningsbestämt mönster för bättre grepp på snö och is samt optimalt sidgrepp med goda styregenskaper Bred slitbana med maximal kontaktyta för bästa grepp på alla underlag och särskillt goda barmarkegenskaper Djupa sajpningar – tvärställda för bästa möjliga kurvgrepp, vinkelräta för optimalt broms,- och drivgrepp Lågt rullmotstånd Vid en punktering kan däck med Run-Flat-system fortfarande leverera stabilitet och komfort en viss sträcka. För att klara detta har däck med SSR (Self-Supporting Run-Flat Tyre) system en gummiförstärkning för att bära upp vikten av fordonet vid en punktering. SSR systemet passar särskilt bra till prestandabilar och även personbilar med kraftfulla motorer och 50 profil eller lägre. Däckets förstärkta sidovägg bär upp bilens vikt och låter föraren säkert manövrera bilen ytterligare 80 kilometer i max 80 km/h. I de flesta fall hjälper detta föraren att ta sig till sitt mål eller annars nästa verkstad eller däckhandlare. SSR-systemet finns både till sommar-, och vinterdäck. Då vissa system som marknadsförs av våra konkurrenter kräver specialfälgar, klarar Continentals alla system av att monteras på alla konventionella fälgar. Detta tar bort behovet av nyinvesteringar av specialfälgar och specialverktyg. SSR eliminerar även kravet på ett reservhjul, som sällan kommer till användning, vilket innebär att bilisten får mer bagageutrymme och lägre bränsleförbrukning. Både SSR- och CSR-systemen fungerar dessutom utmärkt med Continentals konkurrenters däck.
Läs mer om Continental Conti4x4WinterContact SSR ( 255/55 R18 109H XL med fälgskydd runflat * )